Basit Bir Applet Yazılımı
Appletler java ile yazılıp HTML sayfalarında yayınlanabilen sınıflardır.HTML sayfalarına dinamik bir görünüm sağlarlar. Appletler java.applet.Applet sınıfından türerler.
Basit bir applet aşağıdaki gibi türetilebilir.
import java.applet.*;
public class PMyApplet extends Applet
{
}
Applet'in hayat döngüsü
Applet internet browser'ınıza yüklendiği zaman browser tarafından Applet'e ait bazı fonksiyonlar çağırılır. Bunlar;
public **** init() :
Browser tarafından applet sisteme yüklendiği zaman çağırılır. Applet'in kendini hazırlaması için gerekli işlemler bu fonksiyon içerisinde yapılır. Örneğin applet tarafından kullanılacak olan nesnelerin yaratılması, bunlara ilk değerlerinin atılması. Bu metod sadece bir defa çağırılır.
public **** start ( ) :
Browser tarafından applet'in icra edilmesi (execute) gerektiği anda çağırılır. İcra edilme işlemi applet sisteme yüklendikten hemen sonra olabileceği gibi, kullanıcının browser'ında bir sonraki sayfaya geçip applet'in olduğu sayfaya geri döndüğünde de olabilir.
public **** stop ( ) :
Browser tarafından appletin icra edilmesinin son bulması gerektiğinde çağırılır. Applet browser sayfasında görünmediği zamanlarda çağırılır.
public **** destroy( ) :
Applet browser tarafından hafızadan kaldırılmadan önce çağırılır. Bu adımda applet tarafından yaratılan kaynakların hafızadan atılması işlemi gerçekleştirilir. init ( ) metodunda olduğu gibi destroy metodu'da sadece bir defa çağırılır.
Yukarıda metodların dışında işimize yarayacak bir diğer metod ise Applet'in java.awt.Container'dan miras aldığı public **** paint( Graphics ) metodur. Bu metod içerisinde appletin nasıl boyanacağını belirtebiliriz.
Yukarıdaki metodlarıda PMyAppelt sınıfımız içerisine erleştirirsek basit bir Applet sınıfının iskeleti aşağıdaki gibi oluyor.
import java.applet.*;
import java.awt.*;
public class PMyApplet extends Applet
{
public **** init( )
{
// Applete ait kaynakları burada yaratın.
}
public **** start ( )
{
// Applete başladğında yapılacak işlemler.
}
public **** paint( Graphics g )
{
// Appleti boyayalım.
}
public **** stop ( )
{
// Applete durduğunda yapılacak işlemler.
}
public **** destroy ( )
{
// Applet yok edileceğinde yapılacak işlemler.
}
}
import java.awt.*; satırının eklenmesinin nedeni boyama işlemi için kullanılacak olan Graphics sınıfının bu paket içerisinde bulunmasıdır.
Applet'in HTML sayfasında kullanılması
Yazdığımız applet'e ait kaynak kodunu derledikten sonra oluşan .class dosyasını HTML sayfası içerisine yerleştirebiliyoruz. Bunun için html sayfasına aşağıdakine benzer bir kod koymamız lazım.
<applet code="PMyApplet.class" width=250 height=250 ></applet>
code kısmına Appplet'imize ait derlenmiş dosya ismini brtlirtmeliyiz.
width Apletimizin genişliğini;
height Appletimizin yüksekliğini belirtir.
Applet'in HTML sayfalarında kullanımı daha sonra detaylı olarak HTML konu başlıkları altında anlatılacaktır.
Örnek bir applet için Dökümanlar kısmına göz atınız.
Applet yazımının temellerini öğrendiğinize göre; artık sizden Programlama.com'da yayınlanmak üzerine örnek appletler bekleyebiliriz değil mi?
Appletler java ile yazılıp HTML sayfalarında yayınlanabilen sınıflardır.HTML sayfalarına dinamik bir görünüm sağlarlar. Appletler java.applet.Applet sınıfından türerler.
Basit bir applet aşağıdaki gibi türetilebilir.
import java.applet.*;
public class PMyApplet extends Applet
{
}
Applet'in hayat döngüsü
Applet internet browser'ınıza yüklendiği zaman browser tarafından Applet'e ait bazı fonksiyonlar çağırılır. Bunlar;
public **** init() :
Browser tarafından applet sisteme yüklendiği zaman çağırılır. Applet'in kendini hazırlaması için gerekli işlemler bu fonksiyon içerisinde yapılır. Örneğin applet tarafından kullanılacak olan nesnelerin yaratılması, bunlara ilk değerlerinin atılması. Bu metod sadece bir defa çağırılır.
public **** start ( ) :
Browser tarafından applet'in icra edilmesi (execute) gerektiği anda çağırılır. İcra edilme işlemi applet sisteme yüklendikten hemen sonra olabileceği gibi, kullanıcının browser'ında bir sonraki sayfaya geçip applet'in olduğu sayfaya geri döndüğünde de olabilir.
public **** stop ( ) :
Browser tarafından appletin icra edilmesinin son bulması gerektiğinde çağırılır. Applet browser sayfasında görünmediği zamanlarda çağırılır.
public **** destroy( ) :
Applet browser tarafından hafızadan kaldırılmadan önce çağırılır. Bu adımda applet tarafından yaratılan kaynakların hafızadan atılması işlemi gerçekleştirilir. init ( ) metodunda olduğu gibi destroy metodu'da sadece bir defa çağırılır.
Yukarıda metodların dışında işimize yarayacak bir diğer metod ise Applet'in java.awt.Container'dan miras aldığı public **** paint( Graphics ) metodur. Bu metod içerisinde appletin nasıl boyanacağını belirtebiliriz.
Yukarıdaki metodlarıda PMyAppelt sınıfımız içerisine erleştirirsek basit bir Applet sınıfının iskeleti aşağıdaki gibi oluyor.
import java.applet.*;
import java.awt.*;
public class PMyApplet extends Applet
{
public **** init( )
{
// Applete ait kaynakları burada yaratın.
}
public **** start ( )
{
// Applete başladğında yapılacak işlemler.
}
public **** paint( Graphics g )
{
// Appleti boyayalım.
}
public **** stop ( )
{
// Applete durduğunda yapılacak işlemler.
}
public **** destroy ( )
{
// Applet yok edileceğinde yapılacak işlemler.
}
}
Applet'in HTML sayfasında kullanılması
Yazdığımız applet'e ait kaynak kodunu derledikten sonra oluşan .class dosyasını HTML sayfası içerisine yerleştirebiliyoruz. Bunun için html sayfasına aşağıdakine benzer bir kod koymamız lazım.
<applet code="PMyApplet.class" width=250 height=250 ></applet>
code kısmına Appplet'imize ait derlenmiş dosya ismini brtlirtmeliyiz.
width Apletimizin genişliğini;
height Appletimizin yüksekliğini belirtir.
Örnek bir applet için Dökümanlar kısmına göz atınız.