- 20 Ocak 2019
- 185
- 32
Herkese merhaba bu yazımda sizlere android programlama dili olan kotlin'in syntaxini anlatmaya çalışacağım
KOTLIN
Kotlinde bütün kodlar resimlerde görüldüğü gibi
in içine yazılır. dışına yazılırsa çalışmaz
Ekrana Yazı Yazdırma
Ekrana yazı yazdırmak için print(" ") ve println(" ") kullabiliriz.
print ve println in farkı resimlerde görüldüğü gibi print kullanınca yanına, println kullanınca altına yazması diyebiliriz.
Yorum Satırları
Her programlama dilinde olan ve diğer geliştiricilerin kodu anlayabilmesi için yazılan yorum satırları ( burda şu sebeple şunu yaptık gibi ) yazdığımız yazıların kod olarak algılanmasını engeller.
Resimde gösterdiğim gibi eğer tek satır yorum yazıcaksak //
Birden fazla satırdan oluşan bir yorum yapıcaksak /* */ ile yapabiliriz.
/* yorum satırını açar, */ yorum satırını kapatır
Değişken Oluşturmak
Değişkenler val ve var kelimeleriyle oluşturulur.
İkisinin varkı ise fotoğrafta görüldüğü gibi val ile oluşturduğumuz bir değişkeni daha sonra değiştirmek için kod yazdığımızda hata verir. fakat var ile oluşturursak ileride değiştirdiğimiz zaman hata vermez.
Değişkenimizi yazdırmak için $DeğişkenAdı kullanabiliriz.
Diziler
Dizi oluşturmak için arrayOf(" ", " ", " ") kullanır tırnak işaretinin içine yazarız.
Diziden n. elemanı seçmek için n-1 yazarız diyebiliriz.
Örnek
Arabalar dizisindeki 1.aracı ekrana yazdırmak istersek 1-1 den 0. Yani 0
Dizide kaç değer olduğunu öğrenmek için ise .size yazarız
Stringler (Basitçe yazılar)
Anlatmaya gerek yok yorum satırı olarak yazdım
Not : Dizilerde .size / Stringlerde .length ile uzunluk bulunur.
Karıştırılma olasılığına karşı buraya yazmak istedim.
While Döngüsü
Whileden sonra gelen () parantezlerinin arasına şartımızı yazıcaz. Bu şart sağlandığında döndü duracak.
Örnek
Programlama dilinde i++ ifadesini görürsünüz. bu i yi 1 arttır demek
Aşağıdaki örnekteki gibi i yi 1 er 1 er arttırıcak ve i = 4 olduğu zaman döngü bitecek
ekrana
çıktılarını yazdıracak ve döngü sonlanacak
Aynı şekilde aşağıdaki gibi do ile de yapabiliriz. Do nun içine yapmak istediğimizi yazıyoruz
(i yi 1 arttırıp ekrana bastırmak) sonra da while ile şartımızı
Koşullu Durumlar (IF)
Aşağıdaki fotoğrafta saati tanımladık ve şart koyduk
Saat 18 den küçükse (saat < 18) ekrana iyi günler yazacak
değilse iyi akşamlar yazacak
Döngüyü if ile kırmak
if'i öğrendikten sonra döngülere geri gelelim
Aşağıdaki örneği siz "döngüyü bitirmek" olarak da düşünebilirsiniz
break kelimemiz döngüyü bitirir
Eğer i = 4 olursa döngüdeki şarta bakılmadan döngü bitecek.
Fonksiyon Oluşturmak
Kotlinde fonksiyonlarımızı
Kodunu kullanırız
Oluşturduğumuz fonksiyonları daha sonra FonksiyonAdı() şeklinde çağırabiliriz.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Umarım bilmeyen arkadaşlarımızın kafasında kotlinle ilgili bir temel oluşmuştur.
KOTLIN
Kotlinde bütün kodlar resimlerde görüldüğü gibi
Kod:
fun main() {
}
in içine yazılır. dışına yazılırsa çalışmaz
Ekrana Yazı Yazdırma
Ekrana yazı yazdırmak için print(" ") ve println(" ") kullabiliriz.
print ve println in farkı resimlerde görüldüğü gibi print kullanınca yanına, println kullanınca altına yazması diyebiliriz.
Yorum Satırları
Her programlama dilinde olan ve diğer geliştiricilerin kodu anlayabilmesi için yazılan yorum satırları ( burda şu sebeple şunu yaptık gibi ) yazdığımız yazıların kod olarak algılanmasını engeller.
Resimde gösterdiğim gibi eğer tek satır yorum yazıcaksak //
Birden fazla satırdan oluşan bir yorum yapıcaksak /* */ ile yapabiliriz.
/* yorum satırını açar, */ yorum satırını kapatır
Değişken Oluşturmak
Değişkenler val ve var kelimeleriyle oluşturulur.
İkisinin varkı ise fotoğrafta görüldüğü gibi val ile oluşturduğumuz bir değişkeni daha sonra değiştirmek için kod yazdığımızda hata verir. fakat var ile oluşturursak ileride değiştirdiğimiz zaman hata vermez.
Değişkenimizi yazdırmak için $DeğişkenAdı kullanabiliriz.
Diziler
Dizi oluşturmak için arrayOf(" ", " ", " ") kullanır tırnak işaretinin içine yazarız.
Diziden n. elemanı seçmek için n-1 yazarız diyebiliriz.
Örnek
Arabalar dizisindeki 1.aracı ekrana yazdırmak istersek 1-1 den 0. Yani 0
Kod:
println(arabalar[0])
Dizide kaç değer olduğunu öğrenmek için ise .size yazarız
Stringler (Basitçe yazılar)
Anlatmaya gerek yok yorum satırı olarak yazdım
Not : Dizilerde .size / Stringlerde .length ile uzunluk bulunur.
Karıştırılma olasılığına karşı buraya yazmak istedim.
While Döngüsü
Kod:
while ( Koşul ) {
}
Örnek
Programlama dilinde i++ ifadesini görürsünüz. bu i yi 1 arttır demek
Aşağıdaki örnekteki gibi i yi 1 er 1 er arttırıcak ve i = 4 olduğu zaman döngü bitecek
ekrana
Kod:
1
2
3
4
Aynı şekilde aşağıdaki gibi do ile de yapabiliriz. Do nun içine yapmak istediğimizi yazıyoruz
(i yi 1 arttırıp ekrana bastırmak) sonra da while ile şartımızı
Koşullu Durumlar (IF)
Aşağıdaki fotoğrafta saati tanımladık ve şart koyduk
Saat 18 den küçükse (saat < 18) ekrana iyi günler yazacak
değilse iyi akşamlar yazacak
Döngüyü if ile kırmak
if'i öğrendikten sonra döngülere geri gelelim
Aşağıdaki örneği siz "döngüyü bitirmek" olarak da düşünebilirsiniz
break kelimemiz döngüyü bitirir
Eğer i = 4 olursa döngüdeki şarta bakılmadan döngü bitecek.
Fonksiyon Oluşturmak
Kotlinde fonksiyonlarımızı
Kod:
fun fonksiyonumuzunAdı(){
//Yapılacaklar
}
Oluşturduğumuz fonksiyonları daha sonra FonksiyonAdı() şeklinde çağırabiliriz.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Umarım bilmeyen arkadaşlarımızın kafasında kotlinle ilgili bir temel oluşmuştur.