İlk C ++ Programımızı Değiştirme, Değişkenler ve Operatörler
Geçen derste gördüğümüz print etme programı üzerinden bir şey daha gösterelim. Kodlar sırası ile işleme girer ve çıktı alınır. Burada tek satıra yazdığımız print kodunu iki satıra yazsak da aynı sonuç alabileceğimizi göreceğiz.
Geçen derste gördüğümüz print etme programı üzerinden bir şey daha gösterelim. Kodlar sırası ile işleme girer ve çıktı alınır. Burada tek satıra yazdığımız print kodunu iki satıra yazsak da aynı sonuç alabileceğimizi göreceğiz.
Kod:
#include <iostream>
int main()
{
std::cout << "Welcome ";
std::cout << "to C++!\n";
}
Burada gördüğümüz kaldığı yerden çıktıya devam ettiğidir. Eğer en sondaki gibi bir kaçış dizisi gelmezse, örneğin buradaki geçen derste görmüştük yeni satıra geçiyor, olduğu gibi devam ediyor.
Ayrıca, alternatif olarak birden fazla satırlık çıktıyı da tek satırda yazabiliriz.
Kod:
#include <iostream>
int main()
{
std::cout << "Welcome\nto\n\nC++!\n";
}
Örnekler ihtiyaca göre arttırılabilir, değiştiriebilir vs...
Şimdi kullanıcıdan veri olarak integer yani tam sayı almayı göreceğiz. Daha sonra bu tam sayılar ile basit bir toplama işlemi yapalım.
Kod:
#include <iostream>
int main()
{
// Sayıları kullanabilmek için öncelikle onları declare ederiz. Yani, tanımlarız.
int number1; // ilk sayımız
int number2; // ikinci sayımız
int sum; // sayılarımızın toplamı
// Program yazarken kullanıcının tahmin etmesini beklememeliyiz. Kullanıcının daima ne yapacağı belirli olmalı. Bu yüzden prompt dediğimiz istemi önce çıktı olarak yazıyoruz.
std::cout << "İlk sayıyı giriniz: "; // Kullanıcıyı yönlendiren çıktı
std::cin >> number1; // Daha sonra hangi değişkene girilecek verinin atanacağını yazıyoruz.
// Aynısını diğeri için de yapıyoruz.
std::cout << "İkinci sayıyı giriniz: ";
std::cin >> number2;
// Daha sonra sayıları toplamak ve sonucunu toplam değişkenine yazmak için = ve + operatörlerini kullanıyoruz.
sum = number1 + number2;
// Matematikteki gibi çarpma bölme gibi işlem önceliği olan operatörler yoksa yukarıdaki satır sağdan sola doğru olduğu gibi çalışacaktır.
// Daha sonra sonucumuzu çıktı olarak bastırıyoruz.
std::cout << "Sayıların toplamı " << sum << std::endl;
// Burada öncelikle sayıların toplamı diye bir yazı çıktısı yaptık ve daha sonra sum değişkeninin değerini bastırdık. Daha sonra da std::endl (end line, satır sonu) ile satırı sonlandırdık.
}
Burada declaration bölümünü veri tipleri (integer) aynı olduğu için şu şekilde de yapabilirdik.
Kod:
int number1, number2, sum;
Yukarıdaki gibi oluşturduğumuz her değişkenin adı, değeri ve boyutu vardır.
int num1; dediğimizde bilgisayar hafızasında num1 adlı int boyutlu değeri henüz null veya 0 olan değeri örneğin biz 5 vermiştik programda, sonradan 5 olan bir değişken veri vardır.
Not: Eğer bir değişkenin üstüne başka bir tanesini atarsak, değişkendeki veriyi kaybederiz. Örn:
Num1 = 5 ve num2 = 6;
Num1 = num2 dedikten sonra iki değişkende 6 sonucunu vericektir ve num1deki değeri kaybedeceğizdir.
Programlama dillerinin çoğunda aritmetik işlemler belirli operatörler ile gerçekleşir. C++ için bunları görelim;
Toplama (addition) + operatörü, aritmetik olarak f + 7 demek için f + 7 yazılır.
Çıkarma (substraction) - operatörü, aritmetik olarak p c demek için p - c yazılır.
Çarpma (multiplication) * operatörü, aritmetik olarak bmor b ⋅m demek için b * m yazılır.
Bölme (division) / operatörü, aritmetik olarak x / y or x ÷ y demek için x / y yazılır. Burada dikkat edilmesi gereken payın ve paydanın tam sayı olması ayrıca paydanın sıfır olmamasıdır. Yani, genel matematik kuralları geçerlidir.
Mod (modulus) % operatörü, aritmetik olarak r mod s demek için r % s yazılır. Daha sonra sayıların tek veya çift olduğunu bulmak gibi çeşitli yerlerde kullanacağız.
Toplama (addition) + operatörü, aritmetik olarak f + 7 demek için f + 7 yazılır.
Çıkarma (substraction) - operatörü, aritmetik olarak p c demek için p - c yazılır.
Çarpma (multiplication) * operatörü, aritmetik olarak bmor b ⋅m demek için b * m yazılır.
Bölme (division) / operatörü, aritmetik olarak x / y or x ÷ y demek için x / y yazılır. Burada dikkat edilmesi gereken payın ve paydanın tam sayı olması ayrıca paydanın sıfır olmamasıdır. Yani, genel matematik kuralları geçerlidir.
Mod (modulus) % operatörü, aritmetik olarak r mod s demek için r % s yazılır. Daha sonra sayıların tek veya çift olduğunu bulmak gibi çeşitli yerlerde kullanacağız.
Not: Mod işaretinin veya buradaki bazı öperatörlerin sayıları dışında kullanılması compilation error'a yani derleme hatasına yol açar.
Moderatör tarafında düzenlendi: