FIFA 13 İnceleme

Shift-TR®

Özel Üye
27 May 2012
2,834
0
FIFA 13’ün ana menüsü ile ilk göz göze gelişimizde oyun modlarındaki çok yönlülük ve çeşitlilik dikkatimi çekti. Kalecilikten teknik direktörlüğe kadar bireysel kariyer seçenekleri, kart biriktirerek kadro oluşturulan Ultimate Team, Brezilya Kupası’ndan Suudi Arabistan Ligi’ne kadar uzanan çevrimdışı turnuvalar, takım/oyuncu yaratma merkezi, çevrimiçi futbolcu kariyeri ve envai çeşit karşılaşma – turnuva gibi önceki FIFA’lardan alışık olduğumuz mod’lara irili ufaklı değişiklikler eklendiği gibi Skill Games (Yetenek Alıştırmaları), takım ve oyuncuların form ve sakatlık durumlarını güncelleyen dilimize “Maç Günü” diye çevirebileceğim yeni modlar da futbol sahnesindeki yerlerini alıyorlar.

FIFA 13 yapımcılarının üzerinde önemle durdukları, saha içi oynanışı değiştirecek, oyunumuza etki edecek yeni özelliklerden biri “Top Kontrolü”ydü. Futbolcunun yeteneği, atılan pasın yüksekliği, gelen topun şiddeti, zamanlama gibi çeşitli etkenler yeni top kontrolü sisteminin başarı oranını belirliyorlar ve birçok oyuncuya göre de FIFA 13’ün oyun motoruna eklenmiş en önemli yenilik aynı zamanda. Önsezilerimizi geliştirdikçe ve zamanlamaya alıştıkça daha tehlikeli ve hızlı ataklar yapmak mümkün olacak.


Geçen yıl eklenen, bu yıl ise elden geçirilmeye, düzeltilmeye uğraşılmış bir özellik ise Darbe Motoru (Impact Engine). Saatler boyunca inadına iriyarı stoperleri, ince yapılı – çevik kanat adamlarını omuz omuza, vücut vücuda ikili mücadelelere soktuk ve göze tuhaf gelen, fizik kurallarını zorlayan düşüş ve tepkilere rastlamadık. Binlerce maç izlemiş bir futbolseverin gözlerine batmayan çarpışmaların saha içi atmosferinin gerçekçiliğine katkıda bulunduğunu da ekleyelim.

Oyun içindeki gerçekçilik ve atmosfer konularına bakalım: Ana menüde bizi selamlayan yeni özelliklerden ilki “EA Futbol Kulübü – Maç Günü”. Fikstür, Haftanın Maçları, Form Durumu gibi alt başlıklarda, isimlerinden de anlaşılacağı üzere liglerde haftanın önemli maçlarını, takım ve oyuncuların form grafiklerini takip edebiliyor, sanal takım ve oyuncularımızın performanslarında gerçek hallerine paralel kırmızı eksiler veya yeşil artılar ile oynatabiliyoruz.

Maç Günü özelliği açıkken TV spikerinin “son beş maçını kazanıp etkileyici bir performans sergileyen Barcelona önünde Valencia’nın yüzü gülecek mi, izleyelim” gibi açılış cümleleri atmosferdeki gerçekçiliği kulaklara duyururken, Maç Günü özelliğini kapatınca Barcelona – Valencia maçları arasında sakat ve cezalı futbolcuların eksikliği dışında bir fark göremedim.



Sahaya yeni çıkan özelliklerden biri de “Skill Games” (Beceri – Yetenek Oyunları). Bu modu Virtua Tennis serisindeki antrenman alıştırmalarının timsah, devasa toplar gibi fantastik araçlardan arındırılmış hali diye tanımlayabiliriz. Penaltı atışlarında kalenin alt ve üst köşelerine yerleştirilmiş hedef tahtalarını vurmaca oyununu çok sevdik. Bronz seviyede başlayarak belli sürede bir hedefe ulaşmaya çalıştığımız top sürme, pas, uzun pas, orta yapma, şut, serbest atış, penaltı gibi yetenek oyunlarında önce gümüş, sonra da altın seviyeye geliyoruz. Bu mini oyunlar, eğlence adına mantıklı bir uygulama olduğu gibi her alıştırmada çıkan bilgi pencereleri kutu içi kitapçığın eksikliğini kısmen kapatıyor. Çoğu oyuncunun maçı başlatmadan önce yetenek alıştırmalarını en azından gümüşe gelene kadar bırakmayacağını tahmin ediyorum.

Yetenek konusunda bir diğer yeni özellik de FIFA Street'ten devşirme, futbolcunun yeteneğine göre değişen, L2/LT artı sağ analog çubuk ile yaptığımız özel hareketler. Christiano Ronaldo ve Messi ile ani dönüşler, yumuşak bilek hareketleri, rakibi bakkala gönderen vücut çalımlarını artık daha da bol çeşitlilikle uygulamamız mümkün. Ronaldo – Messi deyince, bu ikilinin ve Mesut Özil, Gerrard, Pirlo gibi yıldız oyuncuların hem yüzleri, hem de kendilerine özgü koşuşları, toplu – topsuz hareketleri oyuna başarılı bir şekilde aktarılmış. Arda Turan’a gelirsek, ayağında biraz fazla top tutmayı sevmesi gerçeğe yakınken yüzünün benzerliği konusunda gene kıvamı tutturamamış EA Sports.

İyi kontrol edilen ve edilemeyen toplar, bilhassa savunmada daha iyi bir yapay zeka, daha sık gerçekleşen hızlı taç ve faul atışları bu sezonki oyunda göze çarpan değişiklikler arasında. Serbest atışlarda üçüncü bir oyuncuyu çağırıp topun üstünden atlatma, ikinci oyuncuya pas ardından şut gibi duran top organizasyon taktikleri de artırılmış.



Yazının bu anına kadar hep yeniliklerden bahsettik. Ancak, dışardan birisi izlerken oyunun FIFA 12 mi, yoksa 13 mü olduğunu rahatlıkla ayırt edebilir mi? Cevap: Hayır. Oyunun en büyük eksisi saha içinde FIFA 12’ye göre çok önemli yeniliklerin olmaması olarak gösteriliyor.

Evet; kariyer ve Ultimate Team modlarını biraz daha mantıklı hale getiren küçük değişiklikler de eklenmiş, biraz daha iyi bir yapay zeka savunma yapıyor, uzak şutla gol atmakta Gerrard bile zorlanıyor, çevrim içi birkaç yeni mod da mevcut ayrıca. Gelgelelim, geliştirilmiş çarpışma motoru, maç günü form durumları, top kontrolü, keskin dribling (özel yetenek hareketleri) gibi yeni unsurlar “FIFA 12’den sonra yepyeni bir oyun mu oynuyorum?” sorusuna kesin, açık ve olumlu bir cevap vermeye çok yardımcı olmuyor açıkçası. Bu nedenle, saha içi oynanış mekaniğini tanımlamaya çalışmak yerine atmosfer, tempo ve eğlenceye küçük katkılar yapan birkaç değişikliği Real Madrid – Barcelona maçından oyun içi iki dakikayı anlatarak belirtmeyi tercih ettim.

Oyunun diğer eksilerine gelirsek, doğrusu futbolcuların ne zaman birbirlerinden farklı hız, mesafe ve açılarda topa kayarak gireceklerini (sliding tackle) merak ediyorum. Arda Turan ve Filipe Luis ne kadar farklı karakterde futbolcularsa, topa yatarak müdahaleleri de o kadar farklı olmalı. Menü geçişlerinde ve maç öncesi seremonilerde küçük de olsa takılmalar var. Sadece iki kez oldu gerçi, “oyuncu değişikliği işaretinin oyunu kapatana kadar ekranda kalması” gibi bir bug ile karşılaştım.Online sunuculardaki aksaklıkları, maç içi lag ve takılmaları ise oyunun ilk haftası olmasına bağlıyor ve düzeleceğini tahmin ediyorum.

Düzeleceğini umut ettiğim önemli bir aksaklık ise Türkiye Süper Ligi’nin eksikliği. Polonya, Suudi Arabistan ligleri, İngiltere 4. Ligi sıralanmışken Türkiye’yi sadece Galatasaray ve Milli Takım’ın temsil etmesi gerçekten üzücü.

İncelemenin sonuna doğru, ses ve müziklere kulak kabartalım biraz da. Oynarken geçirdiğimiz uzun saatler boyunca şarkılar arasında kulağımızı rahatsız eden, futbol havasını bozan olmadı hiç. Tribünlerden yükselen tepki ve tezahüratlar, bu sezon Maç Günü özelliği sayesinde güncel - gerçek bilgiler de veren yılların FIFA spikeri Martin Tyler ve yorumculukta ikinci yılını dolduran Alan Smith’ten bir şikayetimiz olmadı. Bazı modlarda diğer maçların skorları da yazılı ve sesli olarak ekrana geliyor ayrıca, küçük ama iyi bir artı. Bir sonraki adım seremonilerde futbolcu – hakem diyaloglarını, çizgi kenarındaki mikrofondan futbolcu – teknik direktör bağrışmalarını duymak olabilir.

Toparlamamız gerekirse; FIFA 12’de aksayan taraflarının çoğu düzeltilmiş, atmosfere katkı yapan yeni ögeler eklenmiş, saha içi oynanış çok büyük oranda değişmemiş olsa da bir sezon boyunca kaleleri şut yağmuruna tutacağımız, pas ve futbolcu kartı alışverişi yapacağımız, deneyim puanı arayacağımız, 11’e 11 online “My Pro” (Sanal futbolcum) maçları yapacağımız, öğle tatili ve partilerde arkadaşlarımızla eğlencesini paylaşacağımız bir FIFA oyunu var elimizde.
 

Akrep4136

Uzman üye
23 Haz 2013
1,129
0
TAOW
Gelmiş geçmiş en iyi futbol oyunu yapay zekasını sunacağını iddia eden FIFA 13'de ikinci jenerasyon Player Impact Engine de kullanılıyor. İlk Impact Engine'de hatırlarsanız bazı sorunlar yaşanmıştı fakat ikinci sürümüyle daha da iyi olacağı tahmin ediliyor. FIFA 13, 25 Eylül'de Kuzey Amerika'da, 28 Eylül'de ise Avrupa'da satışa sunulacak. Yayınlanan PC sistem gereksinimleri (önerilen) ise şöyle;

- Çift çekirdekli 2.4 GHZ işlemci
- Windows XP / Vista / 7
- 2 GB RAM
- Directx 9 uyumlu, 3D hızlandırıcılı 256 MB ekran kartı ya da dengi (Shader Model 3.0 ya da üstü). ATI Radeon HD 2900 - Nvidia GeForce 8800 GT Etiketler: PC Oyun FİFA fifa 13 fifa 13 bilgileri sistem gereksinimleri
 
Son düzenleme:
Üst

Turkhackteam.org internet sitesi 5651 sayılı kanun’un 2. maddesinin 1. fıkrasının m) bendi ile aynı kanunun 5. maddesi kapsamında "Yer Sağlayıcı" konumundadır. İçerikler ön onay olmaksızın tamamen kullanıcılar tarafından oluşturulmaktadır. Turkhackteam.org; Yer sağlayıcı olarak, kullanıcılar tarafından oluşturulan içeriği ya da hukuka aykırı paylaşımı kontrol etmekle ya da araştırmakla yükümlü değildir. Türkhackteam saldırı timleri Türk sitelerine hiçbir zararlı faaliyette bulunmaz. Türkhackteam üyelerinin yaptığı bireysel hack faaliyetlerinden Türkhackteam sorumlu değildir. Sitelerinize Türkhackteam ismi kullanılarak hack faaliyetinde bulunulursa, site-sunucu erişim loglarından bu faaliyeti gerçekleştiren ip adresini tespit edip diğer kanıtlarla birlikte savcılığa suç duyurusunda bulununuz.