- 24 Mar 2019
- 172
- 0
Merhaba arkadaşlar bugün 2 ders ile karşınızdayım. Bugün derste idemiz nasıl kurulur, nasıl proje oluşturulur, proje oluştururken dikkat etmemiz gerekenler, Merhaba Dünya yazımı, programda karşılaşabileceğiniz hata türleri ve anlatımları, input alma ve değişken tanımları ile anlatmayı hedefliyorum.
Haydi başlayalım:
İndirdiğiniz dosyayı açıp kurulum sihirbazını takip edelim:
IDEmizi açıldı şimdi bir proje oluşturalım:
Yeni projeye tıkladıktan sonra bizi hangi alt yapıda proje yapmak istediğimizi soruyor buna Java klasörüne tıklatıp 2.kısımda Java Application diyoruz:
Sonraki adım ise nereye kaydedeceğimiz ve projemizin isim kısmını içeriyor burada dikkat edilmesi gereken bir şey var proje ismimiz çok önemli mantıklı bir şey yazılmalı yazılan proje ismi package(package bizim hangi dosya altında olduğumuzu gösterir programımızda olması zorunludur) ismimizi ve main class isimiz ile aynı olma zorunluluğu vardır aksi halde hata verecektir ve çalışmayacaktır.
Açılışta gri renkte gördüğümüz yazılar comment (yorum satırları bilgi vermekte kullanılır)satırlarıdır. Silinmesinde bir sorun olmayacaktır.
İlk kodumuzu yazıp merhaba diyelim:
Java Programının Anatomisi
- Class name
- Main method
- Statements
- Statement terminator
- Reserved words
- Blocks
- Special Symbols
1-)Class name: Her Java programının en az bir sınıfı olmalıdır. Her sınıfın bir adı vardır. Kural olarak, sınıf adları büyük harfle başlar. Bu örnekte, sınıf adı ThT_Java_Ders_2dir.
2-)Main method: Satır 2 ana yöntemi tanımlar. Bir sınıfı çalıştırmak için sınıfın main adlı bir yöntem içermesi gerekir. Program ana yöntemden yürütülür.
3-)Statements: İfade, bir eylemi veya eylem dizisini temsil eder. System.out.println ("Büyük THT Aiilesine Selamlar") ifadesi, "Büyük THT Aiilesine Selamlar" gösteren bir ifadedir.
4-)Statement terminator: Java'daki her ifade noktalı virgül " ; " ile biter.
5-)Reserved words: Ayrılmış kelimeler (reserved word) veya anahtar kelimeler (keyword), derleyiciye özel bir anlamı olan ve programdaki diğer amaçlar için kullanılamayan kelimelerdir. Örneğin, derleyici class kelimesini gördüğünde, sınıftan(class) sonraki kelimenin sınıfın adı olduğunu anlar.
6-)Blocks: Bir programdaki bir çift ayraç {} , bir programın bileşenlerini gruplayan bir blok oluşturur.
7-)Special Symbols:
- {} blockları belirlemede kullanılır
- () methotlarda kullanılır
- [] bir diziyi belirtir
- // yorum satırı eklemenizi sağlar
- string bir ifadeyi çerçevelemek için kullanılır.
- ; ifadeyi sonlandırmak için kullanılır.
Program hataları
Program hataları 3 başlık altında toplanır:
- Syntax Error:
Derleyici tarafından algılanan hatalar, yazım yanlışları.
Yukardaki resimde görüldüğü gibi bir adet işareti eksik compiler hatayı direk verecektir - Runtime Error:
Programın iptal edilmesine(çalışmasının durdurulmasına)neden olur.
Yukardaki resimde 1/0 ın sonucu ekrana basılmaya çalışılmış 1/0 belirsiz olduğu için bu hatayı verir - Logic Error:
Yanlış sonuç vermesi.
Normal de ((9/5)*35+32) işleminin sonucu 95 çıkar ancak burada 9/5 işlemin Java 1 olarak algılar ve sonucu 95 değil de 67 olarak bulur.Bu durumu düzeltmenin yolu parantez içinde ki bölme işlemini 9.0/5 şeklinde yazarak doğru sonuca ulaşabiliriz.Bu durumun neden böyle olduğunu ilerleyen dersler de detaylı şekilde inceleyeceğiz.
Değişkenler ve Çeşitleri (Variables and Types)
1-) Local Variable
Yöntemin gövdesi içinde bildirilen bir değişkene yerel değişken denir. Bu değişkeni yalnızca bu yöntemde kullanabilirsiniz ve sınıftaki diğer yöntemler değişkenin varlığının farkında bile değildir.Yerel değişken " static " anahtar kelimeyle tanımlanamaz.
2-) Instance Variable
Sınıf içinde ancak yöntemin gövdesi dışında bildirilen bir değişkene örnek değişkeni denir. Statik olarak bildirilmez.
Değeri örneğe özgü olduğundan ve örnekler arasında paylaşılmadığından örnek değişkeni olarak adlandırılır.
3-) Static variable
Statik olarak bildirilen bir değişkene statik değişken denir. Yerel olamaz. Statik değişkenin tek bir kopyasını oluşturabilir ve sınıfın tüm örnekleri arasında paylaşabilirsiniz. Statik değişken için bellek ayırma, sınıf belleğe yüklendiğinde yalnızca bir kez olur.
Kod Örnek Anlatım:
Kod:
class ThT{
int kisiSayısı=50;//instance variable
static int baslıkSayısı=100;//static variable
int metot(){
int yardımMerkezi=90;//local variable
return yardımMerkezi;
}
}//end of class