NVIDIA RTX ekran kartları nasıl çalışıyor?
NVIDIA, RTX serisi ile birlikte yeni bir mimariye geçiş yaptı. Turing adı verilen bu yeni mimari, kağıt üzerinde etkileyici geliştirmeler sunuyor.
12nm ile üretilen bu yeni grafik işlemciler, %50 daha güçlüler ve önceki nesil Pascal işlemcilerden 10 kat daha hızlılar. Peki yeni grafik işlemcinin temel yapısında neler değişti ve yeni olan şeyler nedir?
NVIDIA, AMD RX 5600 XT lansmanı öncesi RTX 2060 ekran kartının fiyatını indirdi
Yeni Turing grafik işlemcileri, önceki nesillerde de gördüğümüz CUDA çekirdeklerini taşımaya devam ediyor. Bununla birlikte iki farklı çekirdek türü, grafik işlemciye entegre edilmiş durumda.
Tensor adı verilen ilk çekirdek, makine ve yapay zeka öğreniminin gelişmesi için dizayn edilmiş. Diğer tarafta ise gerçek zamanlı ışınları izleyebilme yeteneği sunan RT çekirdeklerini görüyoruz. Özetle daha akıllı ve daha gelişmiş yepyeni bir mimari hazırlanmış.
Tüm bunlar, gerçek zamanlı ışın izleme teknolojisinin etkili şekilde çalışması için tasarlanmış donanım birimleri. Ancak sistemin etkili çalışması için de yazılım tarafında ekstra geliştirmeler sunması gerekiyor.
Bu noktada NVIDIA, birçok yazılımı bu teknoloji için kullanıyor. Örneğin NVIDIA OptiX ile ışığın az olduğu bölgelerdeki parçalanma ve gürültü sorunu çözülüyor ve pürüzsüz bir görüntü sunuluyor.
Diğer tarafta Vulkan API için de ışın izleme desteği hazırlanırken, DirectX tarafında da geliştirmeler mevcut. Microsoftun oyun oynamamıza izin veren ve görsel performansı arttıran DirectX teknolojisi, DXR adı verilen yeni destekle birlikte RTX işlemlerine uyumluluk sağlıyor.
Ray Tracing tercih edilmeli midir?
Işın izleme teknolojisi her ne kadar yeni duyurulmuş olsa da, film ve animasyon sektöründe uzun zamandır kullanılan bir sistem. Ancak bu teknoloji, gerçek zamanlı bir izleme gerektirmiyor.
Hali hazırda kullandığınız ekran kartınız bile ışın izleme yapabilir. Tabi oluşturmaya çalıştığınız sahnenin içeriği ve büyüklüğü bakımından bu yetenek, birkaç güne mal olabilir.
Oyunlar, hareket halinde gerçekleştirilen sanal eylemler oldukları için ışın izlemenin gerçek zamanlı olarak yapılabilmesi gerekiyor. Bu noktada en büyük engel, yeterli gücü sağlayabilecek donanım. İşte NVIDIA, RTX serisi ile donanım noktasında ciddi bir başlangıç yapmış durumda.
Her ne kadar teknoloji yeni ve güçlü olsa da, günlük tüketici bazında daha önce hiç kullanılmadı. Dolayısı ile tüketicilerin bu teknolojiye adapte olabilmesi ve benimsemesi gerekiyor. Bu noktada da en büyük iş elbette oyun geliştiricilere düşüyor.
Hali hazırda oyun geliştiriciler oyunlarında bu teknolojiyi kullanıyor. Ancak bunu kullanan geliştirici sayısı bir hayli az. Dolayısı ile yeni teknolojiyi tüm şekliyle görebilmemiz için bir müddet daha beklememiz gerekiyor.
Ancak yine de yeni RTX ekran kartlarının, mevcut kartlardan daha yüksek performans sunabildiklerini ve ekstra olarak ışın izleme desteği sunduklarını düşünürsek, mevcut bütçe çerçevesinde yükseltme yapmak iyi bir tercih olabilir.
NVIDIA, RTX serisi ile birlikte yeni bir mimariye geçiş yaptı. Turing adı verilen bu yeni mimari, kağıt üzerinde etkileyici geliştirmeler sunuyor.
12nm ile üretilen bu yeni grafik işlemciler, %50 daha güçlüler ve önceki nesil Pascal işlemcilerden 10 kat daha hızlılar. Peki yeni grafik işlemcinin temel yapısında neler değişti ve yeni olan şeyler nedir?
NVIDIA, AMD RX 5600 XT lansmanı öncesi RTX 2060 ekran kartının fiyatını indirdi
Yeni Turing grafik işlemcileri, önceki nesillerde de gördüğümüz CUDA çekirdeklerini taşımaya devam ediyor. Bununla birlikte iki farklı çekirdek türü, grafik işlemciye entegre edilmiş durumda.
Tensor adı verilen ilk çekirdek, makine ve yapay zeka öğreniminin gelişmesi için dizayn edilmiş. Diğer tarafta ise gerçek zamanlı ışınları izleyebilme yeteneği sunan RT çekirdeklerini görüyoruz. Özetle daha akıllı ve daha gelişmiş yepyeni bir mimari hazırlanmış.
Tüm bunlar, gerçek zamanlı ışın izleme teknolojisinin etkili şekilde çalışması için tasarlanmış donanım birimleri. Ancak sistemin etkili çalışması için de yazılım tarafında ekstra geliştirmeler sunması gerekiyor.
Bu noktada NVIDIA, birçok yazılımı bu teknoloji için kullanıyor. Örneğin NVIDIA OptiX ile ışığın az olduğu bölgelerdeki parçalanma ve gürültü sorunu çözülüyor ve pürüzsüz bir görüntü sunuluyor.
Diğer tarafta Vulkan API için de ışın izleme desteği hazırlanırken, DirectX tarafında da geliştirmeler mevcut. Microsoftun oyun oynamamıza izin veren ve görsel performansı arttıran DirectX teknolojisi, DXR adı verilen yeni destekle birlikte RTX işlemlerine uyumluluk sağlıyor.
Ray Tracing tercih edilmeli midir?
Işın izleme teknolojisi her ne kadar yeni duyurulmuş olsa da, film ve animasyon sektöründe uzun zamandır kullanılan bir sistem. Ancak bu teknoloji, gerçek zamanlı bir izleme gerektirmiyor.
Hali hazırda kullandığınız ekran kartınız bile ışın izleme yapabilir. Tabi oluşturmaya çalıştığınız sahnenin içeriği ve büyüklüğü bakımından bu yetenek, birkaç güne mal olabilir.
Oyunlar, hareket halinde gerçekleştirilen sanal eylemler oldukları için ışın izlemenin gerçek zamanlı olarak yapılabilmesi gerekiyor. Bu noktada en büyük engel, yeterli gücü sağlayabilecek donanım. İşte NVIDIA, RTX serisi ile donanım noktasında ciddi bir başlangıç yapmış durumda.
Her ne kadar teknoloji yeni ve güçlü olsa da, günlük tüketici bazında daha önce hiç kullanılmadı. Dolayısı ile tüketicilerin bu teknolojiye adapte olabilmesi ve benimsemesi gerekiyor. Bu noktada da en büyük iş elbette oyun geliştiricilere düşüyor.
Hali hazırda oyun geliştiriciler oyunlarında bu teknolojiyi kullanıyor. Ancak bunu kullanan geliştirici sayısı bir hayli az. Dolayısı ile yeni teknolojiyi tüm şekliyle görebilmemiz için bir müddet daha beklememiz gerekiyor.
Ancak yine de yeni RTX ekran kartlarının, mevcut kartlardan daha yüksek performans sunabildiklerini ve ekstra olarak ışın izleme desteği sunduklarını düşünürsek, mevcut bütçe çerçevesinde yükseltme yapmak iyi bir tercih olabilir.