Boolean'lar, Operatörler, Tarih
Merhabalar, bugün sıfırdan ileri seviye javascript dersimizin 2.konusundayız. Geçen konu veri türleri, değişken türleri, string metotları ve math objelerini öğrenmiştik. Bugün ise dünkü konuda hafiften değindiğim boolenlar, operatörleri ve bugün ilk defa görecek olacağınız tarih nesnelerini öğreneceğiz. İyi okumalar
Merhabalar, bugün sıfırdan ileri seviye javascript dersimizin 2.konusundayız. Geçen konu veri türleri, değişken türleri, string metotları ve math objelerini öğrenmiştik. Bugün ise dünkü konuda hafiften değindiğim boolenlar, operatörleri ve bugün ilk defa görecek olacağınız tarih nesnelerini öğreneceğiz. İyi okumalar
Boolenlar
Boolenlar, bize sonuç olarak true veya false olarak dönen değerlerdir. Örnek olarak 4>3 dersek bize true değeri döner çünkü 4 gerçekten de 3'ten büyüktür. Tam tersini yaparsanız ise tahmin edebileceğiniz gibi false değeri dönecektir. Boolenlara örnekleri operatörlerden sonra örnek olarak göreceksiniz.
Operatörler
İlk konumuzda matematiksel operatörlerden bahsetmiştik (+,-,/,*). Aynı zaman büyük eşittir (>=), küçük eşittir (<=),eşittir (==) ve veri tipini de dahil eden eşittir (===) görmüştük. Şimdi bunlara ek olarak bir operatör daha göreceğiz.
Kod:
let x = 3
let y = 4
let z = 3
console.log(x != z)
console.log(x != y)
![1EbZli7.png](https://r.resimlink.com/1EbZli7.png)
![HQ4b93BguA.png](https://r.resimlink.com/HQ4b93BguA.png)
ilk işlemde x eşit değildir z'ye demişiz ve false değeri dönmüş. Çünkü 3, 3'e eşittir ama ikinci örneğe bakarsanız true değeri dönüyor.
Arttırma ve Azaltama Operatörleri
Bazen işleri daha kısa yoldan halletmek için bu iki operatörü kullanırız. Mesela x = x+1 demek yerine şunu diyebiliriz :
Kod:
let x = 0 ;
let y = 0;
console.log(y++)
console.log(++x)
![v75C4Eq.png](https://r.resimlink.com/v75C4Eq.png)
![myfSuhtCn6HY.png](https://r.resimlink.com/myfSuhtCn6HY.png)
Bu şekilde kullanabiliriz. İlk örnekte yani y++ dediğimiz yerde önce bir işlem yapılır sonra değer + 1 eklenir. Bunu döngülerde daha iyi anlayacağız ama örnek olarak 10 kez tht yazdıran program yaptığımızı varsayalım. Önce tht yazar daha sonra y + 1 vererek bir arttırır. İkinci örnek ise Direkt değere + 1 verilerek başlanır
Kod:
let x = 3;
let y = 3;
console.log(x--)
console.log(--y)
![RLrwYi_.png](https://r.resimlink.com/RLrwYi_.png)
![ezFkX.png](https://r.resimlink.com/ezFkX.png)
Burada ise bu sefer -1 azaltılmış halini görebilirsiniz.
Pencere Yönetimleri
Pençeler, Javascripte window nesnesiyle gelir ve bu nesne içinde birden çok özellik vardır. Bize bugünlük 3 adet pencere değeri yeter. Devamını ileride göreceğiz.
Alert()
Alert ile mutlaka en az bir kez karşılaşmışsınızdır. Örneğin verilerini kaydetmeden bir siteden çıkmaya çalışırken "verileri kaydetmedin emin misin ?" tarzı bir pop-up karşınıza çıkmıştır. Bu özellik tamamen bu işe yarıyor.
Kod:
alert("Türk Hack Team Javascript Serisi")
![ygnUJT.png](https://r.resimlink.com/ygnUJT.png)
![KLN6zC9.png](https://r.resimlink.com/KLN6zC9.png)
Mümkün olduğunda alert'i üst üste kullanmayın çok sinir bozucu olabiliyor.
Prompt()
Prompt, kullanıcıdan veri almaya kalktığımız zaman işe yarar. Alert gibi bir kutucuk gelir ve kullanıcıdan değer ister.
Kod:
let x = prompt("sayı girin")
console.log(x)
![ZMpOYFPRyG.png](https://r.resimlink.com/ZMpOYFPRyG.png)
![GzuYoLlV5q8.png](https://r.resimlink.com/GzuYoLlV5q8.png)
![LQoKIs.png](https://r.resimlink.com/LQoKIs.png)
Kullanıcıdan aldığımız veriyi konsola yazdırdık ama burada şöyle bir olay var. Sadece prompt yaparsak bizden string olarak alır. Yani 13 yazdım ama konsola "13" ifadesi geldi. Eğer bunu number tipine dönüştürmez iseniz matematiksel işlemler yaparken büyük ihtimalle error alacaksınız
Kod:
let x = parseInt(prompt("sayı girin"))
console.log(x)
console.log(typeof x)
![ZMpOYFPRyG.png](https://r.resimlink.com/ZMpOYFPRyG.png)
![2b8Z6103LX.png](https://r.resimlink.com/2b8Z6103LX.png)
Görüldüğü üzere dün stringten number yapmayı görmüştük. Böyle yaparsanız string alınan değer number tipine dönüşecektir.
Confirm()
Bu özellik ise verileri kaydederken karşınıza mutlaka çıkmıştır. Aynı alert'e benzer
Kod:
let kabul = confirm("şifrenizi değişitrmekten emin misiniz ? ")
console.log(kabul)
![pZaL7Bcueq.png](https://r.resimlink.com/pZaL7Bcueq.png)
![WzVFT.png](https://r.resimlink.com/WzVFT.png)
Eğer onaylarsanız konsola true, onaylamazsanız false değeri dönecektir.
Tarih Nesnesi
Tarih nesneleri modern web sitelerinde iş görebilmektedir. Özellikle otel, turizm tarzı web sitelerinde rezervasyon gibi işlerde çokça kullanılır. İlk önce zaman nesnesini oluşturup daha sonra teker teker yıl,ay,gün,saat,dakika,saniye,milisaniye gibi veriler alırız
Kod:
let zaman = new Date()
console.log(zaman)
![oSd-gVWat.png](https://r.resimlink.com/oSd-gVWat.png)
![e3YF5dLHi.png](https://r.resimlink.com/e3YF5dLHi.png)
Eğer hiçbir değer girmeyip konsol yaparsanız bize şimdiki zamanı verecektir.
Kod:
let zaman = new Date()
console.log(zaman.getFullYear()) // Yılı alır
console.log(zaman.getMonth() +1) // Ay alır ama ocak ayını 0.index olarak tanımlar. Eğer sona +1 eklerseniz bizim ayımızla eşitlenir
console.log(zaman.getDate()) // Ayın içindeki gün sayısını alır 3.ayın 15.günü gibi
console.log(zaman.getDay() +1 ) // Ay gibi +1 eklerseniz bizim gün anlayaşımızla eşit olur
console.log(zaman.getHours()) // Saati alır
console.log(zaman.getMinutes()) // Dakika alır
![49lVZt.png](https://r.resimlink.com/49lVZt.png)
![-biVP.png](https://r.resimlink.com/-biVP.png)
Teker teker günümüzdeki verileri böyle alabilirsiniz. En son fotoğraftaki gibi ne zaman kodu çalıştırsanız o zamanki zamanı size gösterecektir. Şimdi sizinle basit bir günümüz tarih nesnesini yapalım yani 15/06/2024 02.15 yazdıralım. Bugün tarih nesnesini öğrendik. Geçen konuda nasıl yan yana farklı değişkenleri yazabileceğimizi görmüştük. Güzel bir pratik olacak.
Kod:
const zaman = new Date()
const yil = zaman.getFullYear()
const ay = zaman.getMonth() + 1
const gun = zaman.getDate()
const saat = zaman.getHours()
const dakika = zaman.getMinutes()
console.log(`${yil}/${ay}/${gun} ${saat}:${dakika}`)
![mkMDbCVws.png](https://r.resimlink.com/mkMDbCVws.png)
![5_imKg7F0.png](https://r.resimlink.com/5_imKg7F0.png)
Tebrikler artık boolenları, operatörleri ve tarih nesnesini tam anlamıyla biliyorsun. Her geçen konu yeni bir şey öğrenip önceki öğrendiklerinle birleştirip ortaya bir şeyler çıkarmaya başlıyoruz. Diğer konuya geçmeden önce kendi kendine konsola gün/ay/yıl (boşluk) saat : dakika şeklinde yazdırmaya çalış. Yapamazsan üzülme konudaki örnekleri tekrar tekrar dene